Slipped Disc


Credits to Adibah Karimah and Adam Faiz

Apa itu slipped disc? 
Slipped disc secara ringkas bermaksud tulang belakang yang “teralih” atau “mengelongsor dari kedudukan asal. 
Ini disebabkab oleh gel antara tulang yang berfungsi menyerap tekanan telah bocor seterusnya mengakibatkan alihan. Apabila ini terjadi, tulang akan menekan pula saraf-saraf yang mengawal anggota badan seperti kaki, tangan dan leher. Kesakitan melampau menyebabkan anggota badan menjadi kebas pergerakan akan terbatas. Apabila otot kaki kejang, tiada apa yang dapat menghilangkan kesakitan.


Apakah simptom Slipped Disc?
Sakit yg teramat sangat dan tiba2 biasanya berlaku. Biasanya kat bahagian bawah belakang tapi boleh je jadi kat bahagian tengkuk atau bahu.
Kalau di bahagian bawah belakang, ia boleh sakit sampai ke kaki dan tapak kaki, terasa seperti menyucuk-nyucuk dan terbakar. Kalau jadi mcm ni cepat2la jumpa doktor ye..jgn tunggu lama takut melarat..boleh jadi lumpuh tau..!!!

Cara rawatan
1) Physiotherapy – menjalani sesi dengan pakar yang menunjukkan kaedah senaman yang betul untuk menguatkan otot. Ini termasuklah sesi rawatan menggunakan tuala panas pada bahagian sakit. (MAHAL)
2) Stereoid – Untuk kesakitan biasa, suntikan stereoid dapat menguatkan otot belakang dan mengurangkan kesakitan (MAHAL)
3) Pembedahan – Ini adalah langkah terakhir di mana bahagian tulang dan disc yang terkeluar akan dikikis. Untuk kes yang lebih serius, kepingan besi akan dimasukkan untuk menyokong tulang belakang (MAHAL DAN MENYAKITKAN)
4) Cara paling murah dan tidak menyakitkan adalah pakai Lumbar Corset, atau boleh pakai Waist Nipper Premium Beautiful utk support tulang belakang dan cepatkan proses pemulihan. 
Waist nipper = Lumbar Corset!!!
Lagipun korset PB ni ada cahaya F.I.R. yg dpt menembusi hingga 3.5 inci ke dalam otot dan tulang belakang. F.I.R. ni dpt menghilangkan sakit belakang dan merawat kecederaan dalaman.


Cara Mencegah
  • Body kena maintain...jaga berat badan yg ideal, berat yg berlebihan akan menambah bebanan kat tulang belakang dan disc tu.
  • Bersenam selalu, kuatkan otot2 belakang.

  • Berhenti merokok, sebab nikotin dlm asap rokok tu adalah toxic pada disc...menyebabkan disc tidak dpt menyerap nutrien dan mengekalkan sifat elastiknya.
  • Amalkan posture badan yg betul...contoh2nya mcm dlm gambar2 ni...

Cara berdiri yang betul adalah yang paling kanan!


Ni pulak cara duduk...jgn melampau lentik badan please!


Ni pulak cara angkat barang...gunakan kekuatan kaki bukan belakang ye...

  • Last sekali...gunakan waist nipper PB (murah, tidak menyakitkan dan lifetime warranty)...ia ada 7 tetulang yang elastik dan dapat menyokong tulang belakang kita...Corset ini telah mendapat recognition dari Persatuan Pakar Tulang Antarabangsa...Jika kita mencuba dan konsisten, mudah-mudahan berkesan.


Contact me via Facebook (www.facebook.com/rawlins.ichigo) or via e-mail (loving.hate78@gmail.com) to jump start your steps towards realization of your Beautiful Dreams


Post a Comment

4 Comments

  1. Cik wanie lovela : you are welcome...

    ReplyDelete
  2. erm sya br ketemu entry ni secara tidak sengaja nk tanya awk mengalami sakit ini atau sekadar nk jual corset ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak mengalami penyakit ini, dan saya menjual korset ini
      Saya gunakan untuk tidur agar pernafasan saya teratur dan sekaligus membetulkan postur tulang belakang kita
      Anda minat?

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com