Lemak Perut Punca Penyebaran Kanser Ovari Meningkat


OMA!
Betul ke spare tyre atau babat atau lemak di perut nie menyebabkan kanser ovari?
Here are the facts ladies and gentlemen


Berdasarkan sumber, lemak yang tersembunyi di dalam perut menjadi bahan api penyebaran kanser ovari menurut saintis.
Sel-sel yang membentuk omentum mengandungi persamaan biologi seperti bahan api jet, menjadi sumber makanan sel-sel kanser (gambar), yang membolehkan mereka membiak
Sebuah pasukan dari University of Chicago berkata, lapisan lemak di dalam abdomen yang dikenali sebagai omentum ‘persamaan biologinya seperti bahan api jet’, membolehkan sel-sel kanser untuk membiak dengan cepat.
Inhibitor digunakan semasa penyelidikan untuk mengurangkan tindak balas rantai yang sekitar lima puluh peratus meningkatkan harapan kaedah rawatan yang baru untuk wanita yang terjejas oleh penyakit ini.
Digelar ‘pembunuh senyap’, majoriti kanser ovari di diagnosis pada peringkat lewat selepas mereka telah merebak.
Penemuan itu, yang disiarkan dalam jurnal Nature Perubatan, menggambarkan betapa cepat sel-sel kanser boleh merebak apabila disuntik ke dalam perut tikus yang sihat mendapati sel kanser menemui omentum dalam tempoh dua puluh minit.
Pakar sakit puan Profesor Ernst Lengyel, berkata: ‘Ini tisu lemak, yang luar biasa kaya dengan lipid padat tenaga, bertindak sebagai landasan pelancaran dan sumber tenaga untuk penyebaran berganda bagi kanser ovari
‘Sel-sel yang membentuk omentum mengandungi persamaan biologi seperti bahan api jet. Mereka menjadi sumber sel-sel kanser, membolehkan mereka untuk membiak dengan cepat. Kini, para saintis percaya bahawa proses ini mungkin menjelaskan perkembangan tumor di bahagian badan yang lain di mana sel-sel lemak hadir, seperti kanser payudara.
Para penyelidik memaklumkan bahawa mekanisme ini tidak terhad kepada sel-sel kanser ovari.
Kanser ovari adalah penyakit keempat paling biasa di kalangan wanita dan mempunyai satu kadar kelangsungan hidup yang paling teruk berbanding mana-mana kanser kerana ia sering didiagnosis lewat.
Ia biasanya merebak di dalam rongga perut dan dalam 80 peratus kes-kes yang telah mencapai omentum pada masa didiagnosis, telah bertukar menjadi jisim pepejal sel-sel kanser.
Profesor Lengyel menambah: ‘Mendapatkan pemahaman yang lebih baik daripada proses ini dapat membantu kita belajar bagaimana untuk mengganggu prosesnya.’
Dr Kat Arney Penyelidikan Kanser UK berkata: ‘Kanser ovari sukar untuk dirawat kerana penyakit ini sering sahaja didiagnosis sebaik sahaja ia telah merebak. Ini adalah keputusan yang penting kerana ia menunjukkan bahawa sel-sel lemak di dalam perut menjadi bahan api penyebaran kanser ovari, dan titik sasaran ke arah potensi untuk pembangunan rawatan baru untuk penyakit. Tetapi pada masa ini adalah masih awal eksperimen dengan penggunaan tikus dan pertumbuhan sel-sel di dalam makmal, jadi masih terdapat banyak kerja yang perlu dilakukan untuk menjadikan pengetahuan ini ke dalam rawatan yang boleh membantu wanita dengan kanser ovari. Britain mempunyai salah satu kadar survival kanser ovari yang paling buruk di Eropah dan 6800 wanita yang didiagnosis setiap tahun 30 peratus tidak akan bertahan melebihi 12 bulan.
Ladies, this is a nightmare OK!
Jangan berlengah lagi sebab kanser ovari biasanya hanya dikesan selepas merebak. By then it will be a bit late.
Bagi yang ada spare tyre ke babat ke, meh cepat-cepat pakai Premium Beautiful kerana di antara lain fungsinya adalah untuk mengempiskan perut, menghilangkan stretch marks, menguatkan dan menyokong rahim selepas beranak, mengemaskan bahagian perut, mengurangkan keputihan dan membantu pelekatan janin.
*(rujuk ENTRI INI)
Mudah-mudahan lemak di perut akan hilang dan dapat mengurangkan atau menghilangkan terus risiko terkena kanser ovari.
Contact me via Facebook atau e mail (rawlins.una@gmail.com) atau phone (012-2801977). 
Free consultation.
Sharing is caring



Post a Comment

6 Comments

  1. alamak...kena cepat-cepat bersenam!

    ReplyDelete
  2. Azham Vosovic: bersenam atau pakai je Premium Beautiful....

    ReplyDelete
  3. sebab tuh kena jaga pemakann..:) thnks 4 dis entry

    ReplyDelete
  4. Ekin : x problem...byk lg dalam previous entry ttg masalah kesihatan dan kewanitaan...minat?

    ReplyDelete
  5. Ni yg ngeri baca ni... Msred byk lemak perut.... Tapi tak paham... Lemak perut tu buat sel kanser sedia ada cepat merebak ke atau buat timbulnya sel kanser baru?

    ReplyDelete
  6. Msred : dia mempercepatkan penyebaran sel kanser sebab lemak tu seumpama bahan api kepada sel kanser...cepat kita hilangkan guna Premium Beautiful Msred...bila lemak perut takde, sekaligus menidakkan kehadiran bahan api untuk sel kanser dan takde peluang untuk dia hidup dan merebak....cepat contact Linz

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com