OMG! Elakkan Osteoporosis


Anak Bijak

Rata-ratanya, kita semua pernah mendengar tentang Osteoporosis kan
I personally memang pernah berhadapan dengan individu yang mengidap Osteoporosis nie iaitu my late great-grandmother and my grandmother and grandfather
Kesian tengok diorang cam susah nak berjalan
Kalau berjalan rasa macam dicucuk-cucuk katanya

Nak elak kena Osteoporosis tak?
Jum kita kenali apa itu Osteoporosis






Apa itu Osteoporosis?
Osteoporosis adalah masalah berkaitan tulang yang mana tulang mengalami kehilangan kepadatan dengan kadar yang cepat dan mendedahkannya kepada kemungkinan untuk retak. Sekiranya tidak dirawat atau dicegah, kejadian akan berlarutan sehingga tulang tersebut patah. Kejadian tulang patah banyak tertumpu kepada bahagian pinggul, tulang belakang dan pergelangan kaki atau tangan.






Sebenarnya, mana-mana tulang adalah terdedah kepada risiko terkena masalah ini, tetapi yang paling tinggi risikonya adalah tulang pinggul, tulang belakang dan tulang pergelangan (kaki dan tangan).

Walaupun masalah ini adalah biasa di kalangan wanita yang berusia dan telah menopos, ia juga boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak mengira usia atau jantina.

Apakah penyebab Osteoporosis?
Tulang adalah tisu hidup yang perlu dan harus dibina setiap masa melalui proses yang melibatkan dua peringkat, yang mana melibatkan pergerakan fungsi normal Octeoblast dan Octeoclast.

Octeoblast dan Octeoclast diaktifkan oleh parathyroid hormone (PTH) yang memberi arahan kepada octeoclast untuk menyerap kalsium dari tulang. Manakala Calcitonin merupakan hormon yang mengaktifkan octeoblast dan menyimpan kalsium ke dalam tulang. Masalah Osteoporosis bermula apabila keseimbangan kerjasama di antara PTH dan Calcitonin terjejas.

Siapa yang berisiko?
Sebenarnya kepadatan tulang kita adalah paling maksimum ketika berumur 20 - 25 tahun. Selepas 25 tahun, kepadatan mula berkurang.

Faktor yang tidak boleh diubah adalah seperti :
1) Jantina (wanita lebih berisiko)
2) Usia (semakin berisiko bila lebih berusia)





3) Saiz badan (yang kurus dan kecil lebih berisiko)
4) Etnik (Wanita Asia lebih berisiko)
5) Sejarah keluarga (kemungkinan adalah lebih tinggi jika ada ahli keluarga yang pernah mengalami)

Lain-lain faktor yang boleh diubah:
1) Hormon : Kadar hormon estrogen rendah pada wanita(menopos) dan kadar testosteron rendah pada lelaki
2) Pengambilan kalsium dan vitamin D (lebih berisiko jika kurang)
3) Penggunaan ubatan
4) Makanan yang terlampau berasid (kalsium dalam tulang digunakan untuk meneutralkan pH darah)
5) Merokok dan minum alkohol

Camne nak kurangkan risiko
  • Bersenam - berjalan, joging, main tenis, menari, angkat berat . Bersenam  akan menguatkan otot-otot dan meningkatkan stamina serta menjadikan tulang  kuat dan tebal. Amalkan bersenam selalu (3x seminggu, 15-30 minit setiap sesi).
  • Pemakanan yang kaya unsur vitamin D dan kalsium. Golongan berumur lebih 65 tahun dan bagi yang dah menopos kena makan 1200-1500mg kalsium setiap hari. Yang muda belia (seperti saya) kena amik 1000mg kalsium setiap hari.
  • Vitamin D pun penting, yang berumur 18 tahun ke atas kena amik minimum 400 i.u. vitamin D sehari dan maksimum 10,000 i.u. sehari. 
  • Last sekali elakkan merokok, alkohol, kafein kerana kehehadiran gejala-gejala asing ini semua mengurangkan penyerapan kalsium dalam tulang.

Vitamin D diperlukan badan untuk menyerap kalsium dan phosphate. Dua mineral ini yang membentuk tulang. Vitamin D ada pada makanan seperti mentega, susu, ikan, bijirin. Tetapi, badan masih memerlukan cahaya matahari bagi menghasilkan vitamin D yang aktif iaitu vitamin D3. 
TETAPI cahaya matahari tu mestilah kena DIRECT ke atas kulit dan hanya wujud dalam pancaran antara jam 11 pagi - 3 petang
Kenapa?
Sebab yang kita nak adalah cahaya ultraviolet-B, bukan  ultraviolet- A...

Beza antara uv-A dan uv-B ialah uv-A berbahaya pada kulit, boleh menyebabkan kanser kulit dan uv-A ni boleh melepasi cermin, awan, asap, debu dan lain-lain lagi...
Manakala uv-B ni pulak bagus menjana vitamin D3, tetapi masalahnya ialah dia tak lepas benda-benda yang 'menapis' kita seperti  sunscreen, cermin, awan, car tint, asap dan lain-lain
So, jangan nak suka-suka berdiri bawah cahaya matahari sebab nak dapat uv-B because nanti terkena uv-A, lain pula jadinya kan

Habis, mana nak cari uv-B yang selamat?

Gunakan "Corset Premium Beautiful" .
Sebab corset jenama no. 1, Premium Beautiful ada Teknologi F.I.R. yg mana tenaga F.I.R. menjadi penawar kepada kesan toksik uv-A yg berbahaya.

Best kan Premium Beautiful

Tak payah nak berdiri bawah matahari lama-lama
Tak payah lah sapu sunblock banyak-banyak
Kereta pun tak payah nak tinted mahal-mahal
Pakai je Premium Beautiful, insyaAllah selesai masalah

So, sesiapa yg di luar sana nak mencegah Osteoporosis, pakailah Premium Beautiful Corset okeyy!!

Inspired by Adibah Karimah

Contact me via Facebook (www.facebook.com/rawlins.ichigo) or via e-mail (loving.hate78@gmail.com) to jump start your steps towards realization of your Beautiful Dreams


Post a Comment

2 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com