Alasan Untuk Tidak Memulakan Perniagaan


Pernah tak orang approach uals untuk perkenalkan produk?
Mesti banyak kali dah kan...

Ials pada awalnya adalah di antara orang yang tidak mempercayai kuasa berniaga

But now....

Alasan adalah cara terbaik untuk seseorang pemalas yang tidak mahu melakukan sesuatu kerja atau mengelak untuk mencapai sesuatu objektif. Alasan juga akan menenangkan diri anda bahawa anda mempunyai sebab untuk tidak melakukan sesuatu. Tetapi sedarkah anda bahawa anda hanya sedang menipu diri sendiri berbanding menipu orang lain.

Berikut adalah alasan-alasan yang diberikan oleh seseorang untuk memulakan perniagaan....

1. Saya tidak mempunyai idea atau saya terlalu banyak idea sehingga tidak tahu di mana nak mulakan

Idea semata-mata hanyalah sampah. Idea perlu disusuli dengan kajian dan kemudian tindakan. Dalam hampir semua keadaan, idea hanyalah 1% daripada kejayaan, manakala 99% lagi datangnya daripada tindakan.

Ramai orang mempunyai pelbagai idea, tetapi hanya beberapa orang yang akan berusaha melaksanakan sesuatu idea.

Jika anda mempunyai banyak idea sekalipun, ianya tidak berguna jika tidak menghasilkan duit. Idea perlu menghasilkan duit.

2. Saya tidak mempunyai masa

Siapa yang mempunyai masa ? Anda boleh menghabiskan masa untuk berborak kosong, menonton tv dan tidur berjam-jam, tetapi anehnya anda tidak mempunyai masa untuk meningkatkan pendapatan anda.

Tidakkah dengan bertambahnya pendapatan anda, anak anda akan mendapat kehidupan yang lebih baik ? Adakah berborak kosong, menonton TV dan tidur berjam-jam lebih penting berbanding kehidupan anak anda ?

Pernah tak anda habiskan kerja yang perlu dihabiskan dalam masa 7 hari hanya dalam satu malam sewaktu mengejar dateline ? ini membuktikan anda sebenarnya mempunyai masa yang banyak sekiranya anda berusaha atau terdesak.

3. Saya perlu betul-betul bersedia sebelum memulakan bisnes

Ramai orang yang bercakap sebegini tidak akan memulakan sesuatu itu sehingga ke akhir hayatnya. Anda tidak perlukan PHD untuk memulakan sesuatu. Jika anda mulakan selepas mempunyai PHD, anda akan menyesal.

4. Saya tak nak membuang masa dengan sesuatu yang akan gagal, saya hanya nak teruskan idea yang benar-benar terbukti berjaya ?

Bagaimana ia boleh terbukti berjaya jika anda tidak mencuba ? Perniagaan adalah satu pembangunan yang memakan masa yang panjang. Anda perlukan banyak masa untuk belajar dari kegagalan. Jadi anda tidak akan tahu samada sesuatu itu akan betul-betul berjaya atau tidak.

Jika anda sudah tahu sesuatu idea itu terbukti berjaya, pada waktu itu sudah terlewat bagi anda kerana sudah ada orang lain yang sudah berjaya.

So kengkawan, jum sesama berniaga sebab sekarang RM3000 pun sudah dianggap miskin bandar. Mana plak nak makan, pakai, anak dan lain-lain lagi?

iluvislam.com

- Posted using BlogPress from my iPad

Post a Comment

4 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com