Bawang Putih Untuk Kurus?



Makan bawang putih boleh menguruskan?
And we Asians do love to eat with our herbs kan.
Di antara herba yang kerap digunakan ialah bawang putih kan.
And yes, it does makes the food tastes better.
But be mindful not to have a lot before going out on a date though.
Yes, garlic does causes your breath to stink
By the way, kenapa BAWANG PUTIH @ GARLIC boleh membantu menurunkan berate badan?

Menurut artikel di Dailymail UK, saintis telah menemui bukti bahawa garlic mampu membantu mengelakkan kenaikan berat badan dan juga penurunan berat badan.
Penemuan kesan positif garlic terhadap mengelakkan tekanan darah tinggi, mengubat diabetes dan cirit-birit, mengurangkan risiko terkena serangan jantung dan peningkatan sel kanser telah dibuktikan.

Garlic juga mengandungi antioksidan yang kuat seperti antioksidan C dan E serta mineral selenium.

Garlic juga didapati menurunkan paras kolestrol LDL, iaitu 'kolestrol jahat' dan meningkatkan paras HDL (kolestrol baik). Sekiranya diamalkan pengambilan garlic selama 3 bulan berterusan, terdapat kesan positif pada diri iaitu penurunan kolestrol serta pencairan darah beku di sepanjang pembuluh darah yang boleh mengakibatkan serangan jantung dan strok.

Garlic juga didapati boleh membantutkan, malah membunuh, beberapa jenis bakteria seperti Staphylococcus, Salmonella, fungus dan yis.

Apakah bahan yang terdapat di dalam garlic yang memberikan kesan positif ini?

Sebenarnya, satu kompaun yang dikenali sebagai allicin yang memberikan bau yang kuat pada garlic adalah kompaun yang positif tersebut.

Pakar perubatan Cina menggunakan garlic yang telah ditumbuk dan digaul bersama alkohol dalam merawat sakit perut kronik. Manakala masyarakat Mesir purba memakan garlic secara harian untuk memastikan kerja pembinaan piramid tidak terganggu. Ternyata pengambilan garlic menjadikan pekerja lebih kuat dan sihat.

Memandangkan dah semakin moden, kita sudah tidak perlu menumbuk garlic dan meletakkannya di dalam alkohol untuk mengubati sakit perut atau makan ulas-ulas untuk kekal sihat dan kuat sepanjang hari.

Hai-O telah menghasilkan Hai-O Garlic untuk memudahkan pengambilan garlic agar badan kita sentiasa dalam keadaan 'tip-top'.

Senang kan.

Sepertimana disebut dalam Set Kurus Bajet, jika ditambah dengan BV Alfalfa dan Mineral Coffee, maka tidak mustahil dalam 3 bulan, impian anda untuk menurunkan berat badan akan menjadi kenyataan.

Tak percaya?
Tengok je #SetKurusBajet dalam instagram, anda pasti terpesona.
Jom sama-sama turunkan berat badan jom!

Haiqal Rawlins 
012.280.1977 
Facebook RSS Twitter Email


Post a Comment

2 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com