Semuanya MAHAL!

7:30 AM

Ada sesiapa pernah melalui keadaan sebegini?
Saya pernah!
melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders
Cepatnya gaji habits
Kawan-kawan semua mesti dah tahu kan mulai 1 Mac 2015 harga minyak naik semula kan?
Ada ke yang pergi beratur sebab nak isi minyak dengan harapan minyak itu boleh tahan... 3 hari/ 5 hari/ 7 hari/ 365 hari?
Terpulang pada masing-masing kan.
melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders
Harga minyak naik RM0.25 mulai 1 Mac 2015
Nak buat macam mana kan.
Harga memang sudah ternyata akan naik sentiasa harga minyak.
Tak boleh nak elak dah pun.

Bukan setakat itu.
Ada lagi benda lain yang naik juga ye.
melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders
Maintenance fee untuk rumah flat, pangsapuri dan kondominium juga akan naik
Yes kengkawan.
Pengurusan bangunan tinggi (flat, rumah pangsa, pangsapuri, kondominium dan seangkatan dengannya) berkemungkinan akan meningkatkan maintenance fee sebanyak 10% dek kerana pelaksanaan GST. 
Walaupun ia tidak termasuk dalam senarai perkhidmatan yang dikenakan GST, tetapi tenaga kerja seperti electrician dan plumber termasuk dalam senarai perkhidmatan.
Dan sudah semestinya pihak pengurusan yang akan menanggung kenaikan tersebut.

Tetapi bukannya pihak pengurusan yang akan menjadi mangsa.
Pemilik aset tersebut yang akan terkena kesannya.
Lebih teruk lagi, penyewa juga mungkin akan dikenakan kenaikan sewa setinggi 20% demi membolehkan pemilik aset membayar kenaikan maintenance fee.

And do not even start about GST.
There are complaints that some items/ services has started charging extra, kononnya in preparation untuk GST.
KAU RASA?
So, apa yang boleh kita buat?
Kalau dulu (tahun 1990an), gaji RM2000 dah boleh menyimpan dan boleh dikatakan senang.
Sekarang, even gaji RM6,000 pun tak boleh nak membeli rumah.

melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders

Satu fakta yang saya rasa tak salah adalah MAKIN NAIK GAJI, HARGA BARANG AKAN TURUT NAIK.

So, apa kita nak buat?
  1. Meroyan dengan kerajaan minta turunkan itu ini dan mengamuk jika permintaan tidak dituruti? Tak payahlah buat tindakan tidak berfaedah camtu. Bukan negara kita je yang begini. Semua negara membangun mengalaminya. Mana yang tidak mengalaminya adalah negara yang terlampau miskin untuk merasainya.
  2. Atau anda berubah, kerja lebih sedikit secara bijak dan berkumpulan agar mampu memberi masa depan yang lebih cerah untuk diri dan keluarga?
Jika anda memilih yang nombor 2, pilihlah dengan bijak dan jangan mengejar labu emas atau seronok mendengar statement "Kau letak je banyak ni jumlah ($$$$) dalam 3 bulan percayalah boleh bertambah 10X ganda. Jangan risau sebab ini berdasarkan pasaran antarabangsa, tak perlu cari orang atau tak perlu jual barang".
INI STATEMENT SKIM CEPAT KAYA. Saya harap janganlah kawan-kawan terpengaruh atau kelabu mata.

Jika anda sudi memberikan pendapatan anda kepada orang yang bercakap sedemikian, lebih baik anda masukkan duit tu ke dalam ASB. Ada nampak juga tambahannya dalam setahun.

Jika ingin bekerja dalam kumpulan untuk sama-sama menambah pendapatan, dengan bimbingan oleh pakar yang telah dan masih mendapat pendapatan 6 angka setiap bulan, anda bolehlah hubungi saya.

melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders
Nak bonus bulanan sebanyak ni?
Macam mana beliau boleh dapat pendapatan sebegitu?
Itu rahsia GLAM.
Jom sama-sama buat keputusan bijak dan berusaha untuk masa depan anak-anak kita.

melayu, miskin, gaji 6 angka, premium beautiful, jom bangkok, byrawlins, gemuk, tekanan, obesiti, set kurus bajet, pbwonders
Mulakan perniagaan anda dengan modal semampu anda
Jom sama-sama berniaga dengan modal semampu anda.
Dan sama-sama membentuk masa depan yang cerah dan senang untuk anak-anak kita.

Haiqal Rawlins
012.280.1977
Facebook RSS Twitter Email

You Might Also Like

0 GLAM People

Thanks for the GLAM write-ups

GLAM Comments

Recent GLAM

Recent Posts Widget

Top GLAM Friends

GLAM Tweet


Click Me To Visit Bargain Shoppe

Subscribe