Rio 2 : The Review


Being an avid cartoon-lover, apabila dijemput oleh +NuffnangMY untuk menonton #NNPremiereScreening bagi Rio 2, saya memang tidak menolak!

Ini merupakan sekuel kepada Rio yang ditayangkan pada 2011 berkenaan Blu, Spix macaw yang tidak pernah terbang dan dipercayai adalah Spix macaw yang terakhir sehingga akhirnya dia dipertemukan dengan Jewel untuk 'reproduksi' bagi mengelakkan Spix macaw daripada pupus.

SINOPSIS
Blu dan Jewel telah berkeluarga dan memiliki 3 anak, Carla, Bia dan Tiago.
Cutesies!

Apabila didapati bahawa ekspidisi Linda dan Tulio ke Amazon telah berjaya menemui kumpulan Spix macaw, Jewel mendesak Blu agar membawa keluarga mereka ke Amazon untuk menemui kumpulan itu.
Bukti bahawa Spix macaw ada di Amazon

Blu yang obses dengan teknologi manusia berusaha menggunakan GPS untuk menavigasi perjalanan mereka ke Amazon.
Di sini terjadi banyak aksi yang melucukan.


Dalam pada itu, Nigel, musuh lama Blu, kini sudah tidak boleh terbang kerana kecederaan lama telah mendapatkan bantuan Gabi untuk memusnahkan Blu dan keluarganya.
Aksi pemburuan oleh Nigel dan rakan-rakannya juga membuatkan seluruh panggung bergelak sakan.
A very unlikely couple

Apabila kumpulan Blu tiba di Amazon, didapati bahawa kumpulan Spix macaw tersebut adalah kumpulan yang diketuai oleh Eduardo, ayah kepada Jewel.
Di sini juga, Jewel bertemu semula dengan rakan lama beliau,  Roberto yang suka menyanyi dan merupakan saingan kepada Blu dalam mengambil hati Eduardo dan Jewel.
Roberto mengorat Jewel

Manakala Linda dan Tulio pula telah mendapati bahawa ada sekumpulan lelaki telah membuat pembalakan haram dan bakal merosakkan habitat bagi Spix macaw.
Tindakan mereka untuk menghalang pembalakan itu telah membahayakan nyawa mereka sendiri apabila kedua-duanya ditangkap oleh penjenayah tersebut.


Eduardo " I am a pop!"

Berjayakah Blu memenangi hati Eduardo dan Jewel, berbanding Roberto?
Berjayakah Linda dan Tulio melepaskan diri serta menghentikan pembalakan di Amazon?

PENILAIAN
Plot : 4.9/5.0. Jalan cerita yang kemas dan tidak berserabut walaupun melibatkan 2 plot penceritaan, iaitu di antara manusia dan burung. Garapan yang sangat menghiburkan.

Penghayatan : 4.8/5.0. BEST! Sebab animation kan. Animation yang clear!

Will I watch it again : Yes, kali nie nak tengok dalam 3D plak.

Haiqal Rawlins
012.280.1977
E-mail : rawlins.una@gmail.com | FB : rawlins.ichigo | IG : rawlins_glam


Post a Comment

0 Comments