Hutang Jangan Tak Hutang

8:30 AM

Siapa yang tidak berhutang silakan berhenti membaca.

"Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang : Hadis Riwayat Muslim"
Bebanan kan
Saya sendiri pun berhutang.
  • Kereta
  • Rumah
  • Personal loan
  • Yang paling penting, pada ibu ayah saya (paling banyak tak langsai nie. Juga salah satu sebab saya berniaga)
Anda pula macam mana?

Sekarang jika menetap di area bandar, gaji RM3000 dianggap miskin bandar.
Kalau tak menetap di bandar pun, adakah cukup gaji anda?
Maka, sebab itu ramai yang mencari jalan mudah untuk mendapatkan #ExtraIncome.
Ada yang buat jualan langsung, ada yang buat pelaburan, malah ada yang sertai Skim Cepat Kaya!

Yang sedihnya juga, pelajar-pelajar pun dah berhutang - PTPTN, JPA dan sebagainya.
Macam mana nak bayar tu?
Dah la sekarang peluang mendapat kerjaya semakin sukar kerana persaingan yang semakin sengit!


Pening apabila setiap kali gaji?

RM1500 di bandar? Mana cukup!
RM3000 pun tak mencukupi!

So, apa nak buat ye?

Ada juga yang ambil jalan pintas, buat pinjaman pada along. Kemudian bila keluarga mula diancam, baru tersedar dan memohon bantuan di mana-mana jabatan.

Ada juga kes di mana apabila ketua keluarga meninggal dunia, yang ditinggalkan untuk keluarga adalah hutang semata-mata. (minta dijauhkan)
Kesiannya ahli keluarga nak kena langsaikan hutang-hutang tersebut.

Pada saya, berhutang memang sukar untuk dielakkan pada masa kini memandangkan barang/ perkhidmatan telah mencanak-canak naik harganya.
Tapi berhutang biar berpada-pada.

Saya bersyukur kerana dengan pendapatan sebagai #GLAMpreneur, dapat menambah/ menampung perbelanjaan saya bersama keluarga.
Setiap bulan dapat bonus.

Bagaimana nak jadi #GLAMpreneur#HanisHaiziProtege?

Hubungi saya je.
Nanti kita sharing.

Haiqal Rawlins
012.280.1977
E-mail : rawlins.una@gmail.com | FB : rawlins.ichigo | IG : rawlins_glam

You Might Also Like

0 GLAM People

Thanks for the GLAM write-ups


Click Me To Visit Bargain Shoppe

GLAM Comments

Top GLAM Friends

GLAM Tweet

Subscribe