Kek Lapis Masam Manis

9:00 AM


Di Sarawak, Kek Lapis Sarawak adalah satu juadah wajib bila tiba hari perayaan
Tak kisah lah Hari Raya ke, Gawai ke, Tahun Baru Cina

Kek Lapis Sarawak pula ada macam-macam jenis
Pelbagai nama pun ada
Nak tau nama-nama Kek Lapis yang ada, rajin-rajin la lawat AzanBakery
Berlambak jenis kek lapis sarawak kat situ

Kek Lapis Masam Manis : AzanBakery

























For me, my all time favorite adalah Kek Lapis Masam Manis
Dah le sedap, tahan lama plak tu

Semua tahu yang nak membuat kek lapis mengambil masa yang panjang kan

Kali ni ials share resipi nak buat Kek Lapis Masam Manis
Resipi nie dari Neena

KEK LAPIS MASAM MANIS

10 biji telur
130 gm gula halus
450 gm mentega
1 sudu teh ovalette
1 tin susu pekat manis (kecil)
50 gm jem raspberry (saya gunakan strawberry)
250 gm tepung Hong Kong
100 gm Horlicks
Secukup Haw Flakes (49 keping setiap lapisan merah)

CARA:

1. Pukul mentega, gula dan ovalette hingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji, pukul lagi hingga kembang dan pekat.

2. Kemudian masukkan susu manis dan jem lalu terus pukul dengan kelajuan yang paling rendah saja untuk ratakan bahannya atau boleh juga kacau hingga sebati.

3. Sesudah itu, masuk tepung dan horlicks lalu pukul lagi (dengan kelajuan rendah) atau dikacau hingga sebati.

4. Bahagi adunan kepada 3 bahagian dan warna.

(a) Merah 
(b) Hijau 
(c) Kuning 

5. Loyang 8" x 8" telah digunakan. Kalau nak kurang tebal boleh gunakan 9" x 9". Bakar berlapis-lapis plain (satu warna demi satu warna) dan begitulah seterusnya sehingga habis. Susun haw flakes pada setiap lapisan merah atau mengikut kreativiti masing-masing.

Sekadar berkongsi
Kerana sharing is caring

NAK BONUS RM4500 pada 12 September 2012?

CONTACT ME 
RAWLINS 
Facebook : www.facebook.com/rawlins.ichigo
E-mail : rawlins.una@gmail.com
Mobile : 012-2801977

You Might Also Like

0 GLAM People

Thanks for the GLAM write-ups


Click Me To Visit Bargain Shoppe

GLAM Comments

Recent GLAM

Recent Posts Widget

Top GLAM Friends

GLAM Tweet

Subscribe