Wanita dan Selulit


Wanita dengan selulit seperti irama dengan lagu ye tak?
*mati le aku kena belasah karang*
Tapi itu kenyataan yang memang pahit ditelan kan
Sebab adik-adik dan mak saya pun mengalami masalah yang sama
Banyak la losyen dan alat senaman dibeli tapi selulit nie tetap setia berkunjung tiba
Kenapa agaknya ye?

Mari la kita berkenalan dulu dengan selulit nie ek
Be ready sebab ini adalah satu pengkisahan yang panjang.
Apa itu selulit?

Selulit sebenarnya adalah lemak pada kulit yang bercantum dengan collagen. Gabungan collagen itulah yang memberikan selulit rupa seperti "cottage cheese" yang tidak diingini. Selalunya selulit terbentuk pada peha, punggung dan kadangkala pada tangan, betis dan torso atas. Selulit adalah perubahan pada topografi pada kulit dan yang pastinya perubahan yang tidak menyenangkan. Selulit berlaku pada kebanyakan wanita yang telah menjejak kedewasaan.  
WHY ONLY LADIES?

Selulit banyak terjadi pada wanita kerana wanita menyimpan lemak pada bahagian bawah badan, kaki, perut dan punggung serta wanita lebih kerap mengalami masalah kitaran dan sembap air (fluid retention).

Info Wajib Tahu
Di sesetengah bahagian selulit terbentuk, ia seakan ‘tersumbat’ (blockage). Misalnya di kawasan pinggul. Senaman memiliki impak kecil untuk menyingkirkan lebihan lemak itu. Diet pula membuat berat badan seseorang susut tetapi tidak untuk bahagian tersumbat itu. 

Susut berat badan membuatkan pipi kelihatan cengkung, payudara mengendur (I know ladies and husbands tak suka keadaan ini kan) dan bahagian atas tubuh seakan mengecil tetapi bahagian pinggul masih kekal begitu. ia penanda bermulanya ‘lingkaran sebab akibat’ (vicious cycle). 

Lingkaran sebab akibat bermaksud, kerana merasa tiada perubahan, wanita kembali makan mengikut sesuka hati dan berat mereka bertambah berganda berbanding sebelum berdiet. Cubaan menurunkan berat badan yang bersifat ‘on-again’ dan ‘off-again’ sebenarnya meningkatkan lagi beratnya. Penambahan berat menyebabkan risiko terhadap penyakit kardiovaskular terjadi, tekanan darah tinggi, sakit jantung dan diabetes.

Taburan lemak pada tubuh wanita dan lelaki juga berbeza-beza (sex-specific fat distribution). Secara purata, perempuan lebih banyak lemak dan ia ditunjukkan menerusi “gynoid pattern collection”, iaitu tertumpu di paha, punggung, pinggul dan dada. Lelaki pula, lemak terbentuk di “android pattern collection” yang tertumpu di perut dan dada.
Sumber : http://anizyn.blogspot.com/2008/06/selulit.html#ixzz1i0uqknEG

Apa Menyebabkan Selulit?
1) Faktor-faktor hormon

Hormon memainkan peranan yang dominan dalam pembentukan selulitEstrogen boleh hormon yang penting untuk memulakan dan memburukkan lagi masalah selulit.Hormon lain, termasuk insulin, yang catecholaminesadrenalin dan noradrenalin, hormon tiroid, dan prolaktin, semuanya dipercayai untuk mengambil bahagian dalam pembangunan selulit. 


2) Faktor genetik

Ada faktor genetik terlibat dalam permasalahan selulit di kalangan wanita juga. 



3) Diet

Peningkatan diet dan juga diselang dengan senaman boleh memburukkan penampilan selulit.

4) Gaya hidup

Gaya hidup dan stres yang tinggi akan menyebabkan peningkatan dalam tahap catecholamines, yang juga telah dikaitkan dengan evolusi selulit.

Rawatan Untuk Selulit
Sumber : Rawatan
  • Malangnya, disebabkan oleh ciri-ciri selulit, hampir mustahil untuk menghilangkan selulit. Apa yang boleh dilakukan adalah mengurangkan lemak! Kurangkan lemak boleh mengurangkan kesan selulit. Ia tidak hilang 100% tetapi tidak begitu jelas kelihatan.
  • Liposuction: Ia adalah rawatan untuk buang lemak bawah kulit. Ia mahal dan hanya memberi kesan untuk sementara waktu. Liposuction surgery mempunyai beberapa risiko. Selain itu liposuction tidak mengubah struktur kulit anda. Jadi selulit akan terjadi semula sedikit demi sedikit.
  • Mesin Endermologie: ia banyak digunakan oleh pusat rawatan dan spa. Ia mengunakan roller dan suction tool pada bahagian badan yang mempunyai selulit. Sekali lagi, ia hanya rawatan jangka pendek.
  • Pil Pembentung (Blocker) Collagen.
  • Gaya hidup sihat. Ini mungkin cara yang paling berkesan untuk mengurangkan lemak dan kesan selulit.
  • Cara rawatan paling senang adalah menggunakan Korset Kesihatan Premium Beautiful. Kenapa? Sebab ia terbukti membantu dalam pengaliran dan peletakan lemak ke lokasi yang sepatutnya pada tubuh wanita. Ia adalah korset yang hebat dalam pembentukan kontur tubuh wanita yang ideal gabungan teknologi Far Infra Rays (FIR). Getaran FIR yang disulam pada Premium Beautiful mempercepatkan peresapan molekul air dalam badan dan sekaligus mempercepatkan metabolisme badan. Ini juga bermaksud penyingkiran toksin berlaku dengan lebih efisien serta melancarkan pengaliran darah.
    Pengurangan lemak = pengurangan selulit
So, girlfriends
Saya cadangkan baik ambil satu Korset Kesihatan Premium Beautiful dengan kadar segera
Anak dara : Korset ini boleh pakai selamanya
Mak dara : Boleh mengembalikan bentuk badan ideal anda untuk kesejahteraan keluarga

Cepat!


Contact me via Facebook (www.facebook.com/rawlins.ichigo) or via e-mail (loving.hate78@gmail.com) to jump start your steps towards realization of your Beautiful Dreams


Post a Comment

12 Comments

  1. hoho..bnda yg pling org prempuan risau..
    tx for da info..^^

    ReplyDelete
  2. husnazahidi : kan...betul..dulu my mum and my sisters semua mengadu..nasib baik diorang dah pakai Premium Beautiful, selulit makin kurang dan kulit makin cerah

    ReplyDelete
  3. Dari kurus sampai skang memang ada selulit... Kalau eksesais mmg susah nak betul2 ilang....

    ReplyDelete
  4. msredcheesecake : betul sebab eksais tak menghilangkan selulit....so..tunggu apa lagi? amik satu plis msredcheesecake

    ReplyDelete
  5. eita : terima kasih kerana sudi berkunjung

    ReplyDelete
  6. Man: kalau banyak duit boleh lah, tapi itu tidak menjamin selulit yang ia tidak akan kembali

    ReplyDelete
  7. Laskar Pelangi : betul...dah la degil nak hilang kan...

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: rawlins.una@gmail.com